tisdag 11 februari 2014

Gubbgoogla

Programmet Nordiskt fönster: Vetenskapsradion Språket sändes under hösten så där lagom att jag alltid råkade vara ensam i bilen då det kom. Jag gillar ordhärledningar och spekultioner. I ett program dök ordet GUBBGOOGLA upp med förklaringen att man, i stället för att googla eller slå upp ett ord i en ordbok, diskuterar sig fram till ett ords betydelse. Jag fnissade lite åt resonemanget och tänkte på min pappa.

Under veckan som gått, har ordet ploppat upp i mitt medvetande igen. Jag hänger i en fb-grupp som vill bevara gamla ord och det kan vara riktigt bra diskussioner MEN - sen kommer gubbarna. Gubbarna som slänger fram frågan: "Vet ni vad xx betyder?" Sen jålar folk på av och an bara för att frågeställaren till sist kommer med förklaringen för att han (oftast) vet vad ordet betyder och det var ju det han egentligen väntat på att få säga.

Det är inte det samma som att gubbgoogla, det är bara vanligt gubbskrävel medan gubbgoogling är lite sympatiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar